Blok 1. Filmy krótkometrażowe

Filmy krótkometrażowe.

Świeżak, Freshman, Polska / Poland, 2024, 25 min.

Reżyseria / Directed by: Tomasz Pawlik, Michał Edelman

,,Świeżak” to dwuletnia obserwacja piętnastoletniego Jędrka. Odcięty od rodziny i bliskich chłopiec zostaje zamknięty w zakładzie poprawczym. Nastolatek próbuje odnaleźć się w tym nowym, brutalnym środowisku. Na początku jest słaby i samotny, ale wreszcie poznaje przyjaciela – Wojtka. Razem dojrzewają w zakładzie, który powoli staje się ich domem.

[Eng]

"Freshman" is a two-year observation of fifteen-year-old Jędrek. Cut off from his family and loved ones, the boy gets locked up in a juvenile prison. Now he has to adapt to a new, harsh environment. At first, he is scared and lonely, but later, he meets a friend –Wojtek. The juvy slowly becomes their new home.

 

Mast-del, Wielka Brytania, Iran / UK, Iran, 2023, 17 min.

Reżyseria / Directed by: Maryam Tafakory

Poruszające wspomnienie pierwszej randki. Rodząca się bliskość i zrozumienie między chłopakiem i dziewczyną nie mogą w pełni wybrzmieć w sytuacji, w której się znajdują. Reżyserka „Mast-del”, korzystając z materiałów found footage oraz napisów pojawiających się na ekranie, które zastępują tradycyjną narrację, opisuje zakazane pragnienia w irańskim kinie postrewolucyjnym. Za pomocą tak wyrafinowanych i delikatnych środków tworzy wstrząsającą opowieść o tym wszystkim, co nie może zostać wypowiedziane na głos.

[Eng]

Two women lie together in bed. As the wind bashes against the window, one recalls a past date to the cinema. The narrated scene cannot be conveyed through images. Layers of found and original footage are superimposed to fill in some of the cracks, the deletions, the limits of representation. A love song that would never pass through the censors, Mast-del is about forbidden bodies and desires, both inside and outside post-revolution Iranian cinema.

 

 

Odchodząc, Falling, Węgry, Belgia, Portugalia / Hungary, Belgium, Portugal, 2023, 16 min.

Reżyseria / Directed by: Anna Gyimesi

Els dobiega pięćdziesiątki, jest po rozwodzie i właśnie znalazła nową miłość. Chce zacząć żyć własnym życiem po latach, które w pełni poświęciła swojej córce. 20-letnia dziewczyna wystąpiła właśnie do sądu o zgodę na psychiatryczną eutanazję, ponieważ nie może już dłużej żyć z ciężką, oporną na leki, depresją. Matka dzieli się w filmie emocjami, które jej towarzyszą w związku ze stanem córki: wyrzutami sumienia, strachem, ale też nadzieją i miłością, wyrażoną w formie akceptacji decyzji podjętej przez jej dziecko. Chociaż jest to niewyobrażalnie trudne, czasem jedynym wyjściem jest pozwolić komuś odejść.

[Eng]

Els is in her late-forties, divorced and in love again. For her, falling in love was not easy: it meant that she had to accept, she has a life even if her twenty-year-old daughter wants to die and has already asked for psychiatric euthanasia which her mother can do nothing about. In the storm of her own emotions, mixed with guilt, anger, fear and hope, love is what teaches Els to try stepping forward even if it seems impossible.

 

 

Blow!, Hiszpania / Spain, 2023, 14 min.

Reżyseria / Directed by: Neus Ballús

Mar marzy o tym, żeby usłyszeć na żywo pieśni wielorybów. Wyrusza więc na wyprawę z zespołem badawczym, którego celem jest złapanie podwodnych odgłosów. Podczas gdy reszta osób na pokładzie rozmawia i żartuje, ona rozmarzona i skupiona wpatruje się w ocean. Przez większość czasu kamera znajduje się ponad powierzchnią wody, ale gdy w końcu nurkuje wspólnie z bohaterką, odwiedza fascynujący, wciągający świat.

[Eng]

We know whales communicate with each other by singing”, but what do they sound like exactly? Mar is a young woman who dreams of hearing their songs for herself and recording them. She decides to join a scientific team in the Mediterranean that's conducting research into these mysterious sea mammals. Catalonian director Neus Ballús makes films that straddle the line between fiction and documentary. She garnered great praise with her short film “Immersio“, which takes place entirely beneath the surface of a swimming pool. In “Blow!” the camera mostly stays above the water, as does the microphone recording the noisy sounds of life on the deck. ​When we do finally dive into the sea with Mar, the experience is overwhelming and totally immersive.

 

Kolizja, Crushed, Belgia / Belgium, 2023, 13 min.

Reżyseria / Directed by: Camille Vigny

Zawody banger racing na równi polegają na wyścigach, co zderzaniu się samochodów. Długi dzień zakończy się dla pojazdów całkowitą demolką. Zderzające się auta przywodzą na myśl gwałtowne lato z życia bohaterki, która pozostaje dla nas jedynie głosem z offu. W wieku 18 lat spotkała przemocowego chłopaka, który zaczął ją powoli niszczyć. Ich relacja, na początku będąca płomiennych romansem, powoli przerodziła się w piekło, tak jak samochody pod koniec zaczynają przypominać dymiące wraki. Ta nieoczywista, ale równocześnie bardzo wyrazista metafora, oddaje w pełni tragiczną przeszłość dziewczyny.

[Eng]

Summer is the season of banger racing. Cars gear up for a long day of races that will culminate in their total demolition. In the background, I reminisce about the violent summer from my past. As I recount the man who was slowly killing me, the cars become unrecognizable, resembling a group of smoking yet heroic carcasses.

Lista seansów

Listopad 2024

Wybierz datę seansu

czwartek, 21 listopada 2024

Wybierz godzinę seansu

Brak seansów w wybranym terminie

Tytuł polski
Blok 1. Filmy krótkometrażowe
Gatunek
Dokumentalne
Czas trwania
Razem ok. 85 min
Język
(napisy polskie i angielskie)