Jest wśród nich zarówno ciepły, intymny film poświęcony parze młodych ludzi próbujących zaakceptować samych siebie, jak i zmontowany z archiwaliów dokumentalny esej o rosyjskim kolonialnym imperializmie, czy dokumentacja pranksterskiej akcji wymierzonej przeciwko wielkiej korporacji. Zróżnicowana tematyka, szeroki wachlarz dokumentalnych technik – i prawdziwe, niepodrabialne emocje, którymi dzielą się z nami twórcy i bohaterowie. Sprawdźcie to.
Echo / Echo
20’ 2023 Polska/ Poland
reżyseria/ director: Emi Buchwald
zdjęcia/ cinematography: Tomasz Gajewski
montaż/editing: Anna Łuka
produkcja/ production: Studio Munka, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Fundacja Viewer
Festiwale/ Festivals:
2023 Warsaw IFF (Special Mention: Best Documentary Short)
2024 DocAviv
2024 HER Docs Forum
2024 Young Horizons IFF
Wszyscy miewamy kłopoty z właściwym wyrażeniem tego, co chcemy powiedzieć. Anię i Bartka poznajemy podczas terapii jąkania. Problemy z wymową tak silnie wpłynęły na ich życie, że muszą mierzyć się przytłaczającym poczuciem winy i poważnie obniżoną samooceną. Czy uda im się w końcu polubić siebie i przestać się bać? Ciepły i delikatny film Emi Buchwald uświadamia nam, jak bardzo potrzebujemy w życiu czułości.
Idealna porcja / Bliss Point
26’ 2023 Włochy, Wielka Brytania, Hiszpania / Italy, UK, Spain
reżyseria/ director: Gerard Ortín
zdjęcia/ cinematography: Gerard Ortín, Pep Bosc, Albert Badia
montaż/editing: Gerard Ortín, Usue Arrieta, Ainara Elgoibar
produkcja/ production: Fondazione in Between Art Film
Festiwale/ Festivals:
2024 Visions du Réel
2024 Karlovy Vary IFF
Właściwie każdy kadr z tego filmu można by oprawić w ramkę. Posługując się wyłącznie wysmakowanymi obrazami, Gerard Ortin odsłania przed nami świat jednorazowych opakowań, śmieciowej żywności i zautomatyzowanych dostaw na telefon. Co i jak trafia na nasze stoły w XXI wieku?
Gdzie kończy się Rosja / Where Russia Ends
25’ 2024 Ukraina/ Ukraine
reżyseria/ director: Oleksiy Radynski
zdjęcia/ cinematography: Mykola Mandrych, Ihor Neduzhko, O. Kostyuchenko, V. Ryabov
montaż/editing: Oleksiy Radynski, Taras Spivak
produkcja/ production: Kinotron group
Festiwale/ Festivals:
2024 Sheffield DocFest
2024 Krakow FF
Materiały nakręcone przez ukraińskich filmowców podczas wypraw na Syberię jeszcze w czasach ZSRR posłużyły twórcom do stworzenia eseju o rosyjskim imperializmie. Obrazy odkryte już po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji na Ukrainę dają świadectwo skali zniszczeń, jakie zawsze były konsekwencją kolonialnych ambicji Rosji. Niezależnie od tego, czy chodzi o wyzysk miejscowej populacji, czy o dewastację środowiska naturalnego.
Adidas. Stać cię na więcej / Adidas Owns the Reality
21’ 2024 USA/ USA
reżyseria/ director: Keil Orion Troisi, Igor Vamos
zdjęcia/ cinematography: Thideth Him, Keil Orion Troisi
montaż/editing: Keil Orion Troisi, Igor Vamos
produkcja/ production: The Yes Men, Threads and Tits, Clean Clothes Campaign
Yes Men – specjaliści od wrabiania korporacji – tym razem biorą na celownik Adidasa, któremu wytykają bezwzględne wykorzystywanie pracowników w Azji. Podszywając się pod giganta przy pomocy przemyślanej kampanii (i odjechanej kolekcji mody na Berlin Fashion Week), zmuszą go do oficjalnego odcięcia się od ich pomysłu. A to będzie przyznaniem się do stosowania nieetycznych praktyk…
Oszukane / We Did Not Consent
18’ 2023 Wielka Brytania/ UK
reżyseria/ director: Dorothy Allen-Pickard
zdjęcia/ cinematography: Jack Wells, Jonnie Haldon
montaż/editing: Noah Payne Franklin
produkcja/ production: Rosa Harris Edmonds
Dorothy Pickard prezentuje w swoim filmie szokujące historie uwiedzionych przez policyjnych tajniaków aktywistek ruchów na rzecz praw zwierząt. Agenci latami pozostawali z nimi w związkach, prowadząc podwójne życie. Oszukane kobiety odtwarzają sceny z przeszłości, by odzyskać poczucie sprawczości – i władzę nad własnym losem.