Trzydzieści lat temu reżyserka Lidija Zelovic opuściła ogarnięty wojną dom w
Sarajewie i uciekła do Niderlandów. Od tamtej pory filmuje swoją wysiedloną rodzinę
– matkę, ojca, brata i syna, ale holenderska rzeczywistość wciąż ją dopada i
przerasta. Film bada dualizm, w którym żyją migranci, zadając pytanie, czym tak
naprawdę jest dom? Czerpiąc z rodzinnego archiwum, Zelovic zestawia intymne
chwile w domu, takie jak debaty na poważne tematy z rodzicami, czy wakacje w
Bośni z politycznymi zawirowaniami w Niderlandach: morderstwami, skandalami
dyskryminacyjnymi i renesansem prawicowej polityki. Miejscami zabawny,
konfrontacyjny i szczery film ukazuje życie Zelovic na emigracji jako lustro szerszych
zmian społecznych, ostrzegając przed konsekwencjami polaryzacji społecznej. Film
zaczyna się w przeszłości, ale tak naprawdę jest lekcją na przyszłość.
Lidija Zelovic has been portraying her displaced family in the Netherlands since
1993, after they fled war-torn Sarajevo. Home Game explores the duality migrants
live with – what is “home”? Drawing from her family archive, Zelovic contrasts
intimate moments at home, like political debates with her parents and holidays in
Bosnia, with political turmoil in the Netherlands – murders, discrimination scandals,
polarization, and the rise of right-wing politics. Sometimes funny, often
confrontational, and always sincere, the film reflects on Zelovic’s life as a mirror of
broader societal shifts.