Pierwsza część filmu przedstawia świat z punktu widzenia Jeana-Dominique’a Bauby’ego, budzącego się ze śpiączki po udarze. W dalszej części pojawiają się także sceny ukazujące pacjenta „z zewnątrz”, jak również jego przeszłość, wspomnienia oraz fantazje. Po opracowaniu przez jego terapeutkę sposobu porozumiewania się ze światem (podczas gdy osoba rozmawiająca z pacjentem odczytuje litery ułożone według częstotliwości ich występowania, pacjent mruga powieką w odpowiednim momencie, a składane w ten sposób litery tworzą wyrazy i całe zdania) Bauby, który przed wypadkiem był redaktorem magazynu Elle i podpisał kontrakt na opublikowanie książki swojego autorstwa, wpada na pomysł napisania autobiografii przy użyciu tej żmudnej metody.
Bohaterem lutowego spotkania jest Janusz Kamiński autor zdjęć do filmu "Motyl i Skafander" (reż. Julian Schnabel).
Janusz Kamiński – Absolwent American Film Institute, dwukrotny laureat Oscara za zdjęcia do Listy Schindlera (1994) i Szeregowca Ryana (1999). Za ten pierwszy film uhonorowany również BAFTĄ i nagrodą BSC. Pięć razy nominowany do Oscara, a sześć do nagrody ASC.
Za film Motyl i skafander (reż. Julian Schnabel), w którym dokonał niemożliwego, i który wybrał do analizy podczas naszego spotkania, został wyróżniony Złotą Żabą na festiwalu sztuki operatorskiej Camerimage w 2007 roku, Film Independent Spirit Award oraz nagrodzony w Cannes. Nie stroni od realizacji teledysków, zarówno dla Kings of Leon , jak i Lady Gagi. Kiedyś pracował też jako gaffer.
Ostatnio uwiódł nas Fabelmanami, gdzie po pierwsze, idealnie odwzorował wrażliwość wizualną dziecka, nastolatka, a potem młodzieńca zafascynowanego filmem, aż chciałoby się powiedzieć „wszedł w głowę Stevena Spielberga”, z którym współtworzy filmy od blisko trzydziestu lat… Po drugie, scalił w idealną całość materiały realizowane na kilku nośnikach, między innymi na taśmie 8 mm.
Jest mistrzem zarówno finezyjnego światła (Amistad), jak i brawurowego kadrowania (Monachium). Mistrz wizualnej pointy (Lista Schindlera). Czuje się i „człowiekiem światła” i „człowiekiem kamery”. Wszystko zależy od tego, czego wymaga od niego i jak pracuje reżyser, choć nie ukrywa, że woli reżyserów, którzy „wiedzą, gdzie powinna stanąć kamera”. Lubi wszystkie swoje filmy. Skromny, otwarty, dzielący się doświadczeniem.
Program:
19:00 Wprowadzenie - prof. PWSFTviT dr hab. Katarzynę Taras, filmoznawczyni i krytyczka filmowa, wykładowczyni Szkoły Filmowej w Łodzi, przybliży widzom tematykę filmu i zasygnalizuje wybrane – szczególnie interesujące w kontekście pracy operatora – fragmenty prezentowanego obrazu.
19:15 Projekcja filmu
21:20 Spotkanie z twórcą - Po filmie zapraszamy na rozmowę z autorem zdjęć - Januszem Kamińskim.
Organizator wydarzenia: PSC Stowarzyszenie Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych
Patronat honorowy: Kino Muranów w Warszawie