Zakup biletów na ten seans możliwy jest poprzez stronę festiwalu Timeless:
Uwaga: nastąpi przekierowanie na stronę https://timelessfilmfestival.pl/
Trzy lata późniejszego Wściekłego Byka – opowieść o bokserze w drodze z Bronxu na szczyt i ze szczytu na dno – można uznać za ostatni obraz hollywoodzkiej nowej fali. Później nadciągnął Reagan i łatwe kino dla dorosłych dzieci.
Tutaj jeszcze – na czarno-białej taśmie – można zobaczyć wszystko, co najlepsze. Człowieczeństwo zamiast papierowych postaci. Moralną ambiwalencję zamiast happy endu. „You fuck my wife?” – pytanie, jakie brat zadaje bratu, jest wołaniem o ratunek przed przemocą, samotnością, zapomnieniem.
„Dla filmu warto umierać” – powiedział Robert De Niro. Wspólnie ze Scorsesem zrobili dziesięć filmów, które dały im nieśmiertelność. We Wściekłym Byku ich artystyczna alchemia wytworzyła dzieło doskonałe.
Maciej Jarkowiec
“Star Wars was the film that ate the heart and soul of Hollywood. It created the big-budget comic-book mentality,” said Paul Schrader, the writer of, among others, Taxi Driver and Raging Bull, Martin Scorsese’s biggest films. George Lucas’ 1977 production marked the beginning of the end of an era. Three years later, Raging Bull – the tale of a boxer on a journey from the Bronx to the top, and from the top down to the gutter – can be considered the last masterpiece of the Hollywood new wave. Soon after, Reagan and easy cinema for grown-up children would take hold.
Here – on black and white film – we can still relish the best of everything. Humanity instead of paper-thin characters. Moral ambivalence instead of a happy ending. “Did you fuck my wife?” This single question, posed by a man to his brother, is a call for help in the face of violence, loneliness, and oblivion.
“Cinema is worth dying for,” Robert De Niro once said. Together, he and Scorsese delivered ten films that ensured their immortality. Raging Bull is the perfect expression of their artistic chemistry.
Maciej Jarkowiec
Martin Scorsese (ur. 1942) to jeden z najwybitniejszych reżyserów w historii kina, mistrz narracji i języka filmowego. Jego dzieła, takie jak Taksówkarz (1976), Wściekły Byk (1980) i Chłopcy z ferajny (1990), na nowo zdefiniowały kino gangsterskie i psychologiczne. W 2007 roku zdobył Oscara za Infiltrację, następnie zachwycił epickimi Wilkiem z Wall Street (2013) i Czasem krwawego księżyca (2023). Łączy wielkie widowiska z kameralnymi opowieściami, eksplorując tematy winy, odkupienia i przemocy. Jego kino to pasja, precyzja i wnikliwa analiza natury ludzkiej.
Martin Scorsese (born 1942) is one of the greatest filmmakers of all time, a master of storytelling and visual artistry. His films, such as Taxi Driver (1976), Raging Bull (1980), and GoodFellas (1990), redefined gangster and psychological cinema. He won an Oscar for The Departed (2007) and later impressed with the epic The Wolf of Wall Street (2013) and Killers of the Flower Moon (2023). Blending grand spectacles with intimate storytelling, he explores themes of guilt, redemption, and violence. His work is driven by passion, precision, and a deep understanding of human nature.
Nagrody:
Oscary 1981 - Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Robert De Niro), Najlepszy montaż (Thelma Schoonmaker); Złoty Glob 1981 - Najlepszy aktor w dramacie (Robert De Niro); BAFTA 1982 - Najlepszy montaż (Thelma Schoonmaker), Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski (Joe Pesci)
Academy Awards 1981 – Best Leading Actor (Robert De Niro), Best Editing (Thelma Schoonmaker); Golden Globes 1981 – Best Actor in a Drama (Robert De Niro); BAFTA 1982 – Best Editing (Thelma Schoonmaker), Most Promising Newcomer to Leading Film Roles (Joe Pesci)