Zakup biletów na ten seans możliwy jest poprzez stronę festiwalu Timeless:
Uwaga: nastąpi przekierowanie na stronę https://timelessfilmfestival.pl/
„Nigdy nie wiesz, czy pracujesz nad filmem, który zostanie dobrze przyjęty” – mówił autor zdjęć do Nocnego kowboja, Adam Holender. Podobnie jak brytyjski reżyser, polski operator był w Nowym Jorku od niedawna i dostrzegł w nim szczegóły, które umykały innym. Wspólnie wykreowali nowy obraz metropolii. Na początku jest jasna, później opada w szarości, staje się sina, zmarznięta i nieszczęśliwa – jak bohaterowie. Dustin Hoffman i Jon Voight stworzyli nieznaną dotąd kinu męską parę pełną czułości i człowieczeństwa. Jeszcze przed chwilą taki film nie miał szans powstać w Ameryce, a gdyby powstał, nikt by go nie oglądał. W 1970 roku dostał Oscary za scenariusz, reżyserię i – jako pierwszy obraz hollywoodzkiej nowej fali – za najlepszy film.
Maciej Jarkowiec
Two years after The Graduate, hippies descended on Woodstock, Dennis Hopper unveiled Easy Rider (the posters read: “A man went looking for America. And couldn't find it anywhere.”), and John Schlesinger, together with producer Jerome Hellman, convinced United Artists studio to bankroll the production of a film.[1]
“You can never tell whether the film you’re working on will be well received,” said Midnight Cowboy’s cinematographer, Adam Holender. Just like the film’s English director, the Polish cinematographer had only recently arrived in New York and picked up on details that eluded others. Together, Schlesinger and Holender put forward a new image of the metropolis. At first, the city is bright, but soon descends into greyness, and turns blue, frozen, and unhappy – not unlike the film’s characters. Dustin Hoffman and Jon Voight portrayed a male duo, previously unseen in cinema, that brimmed with tenderness and humanity. Even a few years earlier, a film like this would have had no chance of ever getting made in the US, and if it had been made, no one would have watched it. In 1970, Midnight Cowboy received Oscars for Best Screenplay, Best Director, and – as the first picture of Hollywood’s new wave – Best Picture.
Maciej Jarkowiec
John Schlesinger (1926–2003) był jednym z najważniejszych brytyjskich reżyserów, mistrzem realistycznego kina społecznego. Przełomem w jego karierze stał się Nocny kowboj (1969), pierwszy film z kategorią X nagrodzony Oscarem dla najlepszego filmu. W Maratończyku (1976) udowodnił mistrzostwo w budowaniu napięcia, a w Rodzaju miłości (1962) wnikliwie sportretował powojenną Anglię. Jego filmy, często ukazujące outsiderów, łączyły społeczną wrażliwość z odważnym podejściem do narracji.
John Schlesinger (1926–2003) was one of Britain’s most influential directors, a master of realistic social cinema. His breakthrough came with Midnight Cowboy (1969), the first X-rated film to win the Oscar for Best Picture. Marathon Man (1976) showcased his talent for building suspense, while A Kind of Loving (1962) offered a poignant look at post-war England. His films, often centered on outsiders, combined social awareness with bold storytelling.
Nagrody:
Oscary 1970 - Najlepszy film (Jerome Hellman), Najlepszy reżyser (John Schlesinger), Najlepszy scenariusz adaptowany (Waldo Salt); Złoty Glob 1970 - Najbardziej obiecujący nowy aktor (Jon Voight); BAFTA 1970 - Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Dustin Hoffman), Najlepszy reżyser (John Schlesinger), Najlepszy montaż (Hugh A. Robertson), Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski (Jon Voight), Najlepszy film, Najlepszy scenariusz (Waldo Salt)
Academy Awards 1970 – Best Picture (Jerome Hellman), Best Director (John Schlesinger), Best Adapted Screenplay (Waldo Salt); Golden Globes 1970 – Most Promising Newcomer – Male (Jon Voight); BAFTA 1970 – Best Leading Actor (Dustin Hoffman), Best Director (John Schlesinger), Best Editing (Hugh A. Robertson), Most Promising Newcomer to Leading Film Roles (Jon Voight), Best Film, Best Screenplay (Waldo Salt)