Zakup biletów na ten seans możliwy jest poprzez stronę festiwalu Timeless:
Uwaga: nastąpi przekierowanie na stronę https://timelessfilmfestival.pl/
Oparta na powieści Edwarda Redlińskiego komiczna przypowiastka traktuje o chłopskim synu Marianie Grzybie (w tej roli genialny Marian Opania), który powraca do rodzinnej wsi Wydmuchowo z kompulsywną misją wyprowadzenia jej z ciemnoty na jasne łąki ludzkiego postępu. Kiedy wpada na pomysł przekształcenia wioski w luksusowe kąpielisko dla spragnionych ludowizny miastowych, nie wie nawet, że właśnie wymyślił zjawisko „gentryfikacji”. A kiedy miastowi już przyjeżdżają, okaże się, że tubylcy potrafią performować chłopskość lepiej, niż Marian Grzyb się spodziewał. Zaczyna się iście gombrowiczowska parada masek pokazująca, że klasowa tożsamość nigdy nie jest w Polsce kwestią oczywistą.
Genialna obsada (Opania, Rożniatowska, Dykiel, Nalberczak, Perepeczko i inni), piękne plenery nadwiślańskiego Mięćmierza uchwycone w obiektywie kamery Jana Hessego, najlepsza scena parodiująca sprzęt AGD ery środkowego Gierka… i wiele, wiele więcej. Awans to niedoceniony klasyk kina polskiego, który w naszej erze „historii ludowych” domaga się ponownego odkrycia.
Michał Oleszczyk
Exactly 50 years ago, on March 30, 1975, Progress hit the screens—a wildly funny satire on peasantomania, the cult of progress, and Poland’s ever-awkward class identity. Half a century later, the film feels even more perceptive and relevant than it did upon release.
Based on the novel by Edward Redliński, this comic fable follows Marian Grzyb (played by the brilliant Marian Opania), a peasant’s son returning to his village of Wydmuchowo with a compulsive mission to lead it out of darkness into the bright meadows of human progress. When he comes up with the idea of transforming the village into a luxurious bathing resort for city-dwellers, he inadvertently invents gentrification. And once the urbanites arrive, the locals prove to be far better at performing peasantry than even Grzyb expected. What ensues is a Gombrowicz-esque masquerade, exposing class identity in Poland as anything but straightforward.
With a stellar cast (Opania, Rożniatowska, Dykiel, Nalberczak, Perepeczko, and more), stunning cinematography by Jan Hesse capturing the Vistula-side charm of Mięćmierz, and an unforgettable parody of mid-Gierek-era household appliances, Progress is an overlooked gem of Polish cinema. In today’s era of “folktales,” it’s time for its rediscovery.
Michał Oleszczyk
Janusz Zaorski (ur. 1947) to wybitny polski reżyser, scenarzysta i producent, który w swoich filmach łączy realizm społeczny z głęboką refleksją nad historią. Przełomem w jego karierze była Matka Królów (1982), poruszająca opowieść o jednostce w realiach PRL-u, nagrodzona na Berlinale. W Jeziorze Bodeńskim (1986) Zaorski ukazał dramat wojennej tułaczki, a Piłkarski poker (1988) stał się kultową satyrą na polski futbol. Jego kino, często poruszające tematy polityczne i społeczne, pozostaje ważnym głosem w polskiej kinematografii i wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców.
Janusz Zaorski (born 1947) is a distinguished Polish director, screenwriter, and producer, known for blending social realism with historical insight. His breakthrough came with The Mother of Kings (1982), a poignant story of life under communism, awarded at Berlinale. Lake Constance (1986) depicted the hardship of wartime exile, while The Football Poker (1988) became a cult satire on Polish football. Often addressing political and social themes, his cinema remains a vital voice in Polish filmmaking, continuing to inspire new generations of directors.
Nagrody:
FPFF w Gdańsku 1975 - Srebrne Lwy Gdańskie
Polish Film Festival 1975 - Silver Lions