Zakup biletów na ten seans możliwy jest poprzez stronę festiwalu Timeless:
Uwaga: nastąpi przekierowanie na stronę https://timelessfilmfestival.pl/
Wizja XII-wiecznej Japonii, w której króluje niewolnictwo i wyzysk, czerpie inspirację z malarstwa ukiyo-e i tradycyjnego japońskiego teatru, ale pozostaje w dialogu ze współczesnością. Poprzez historię Zushiō i Anju, rodzeństwa sprzedanego do pracy pod okiem bezwzględnego Sansho, Mizoguchi zadawał pytania o powojenną etykę, prawa człowieka, aktualność buddyjskich wartości i siłę współczucia. 70 lat po premierze film, zachowując całą głębię, wciąż zachwyca kompozycją, światłem i kunsztownymi długimi ujęciami, nad którymi czuwał autor zdjęć Kazuo Miyagawa, współpracownik Kurosawy, Ichikawy i Ozu. Matkę rodzeństwa zagrała muza reżysera, Kinuyo Tanaka, która w tym samym roku stanęła jako reżyserka na planie Wschodu księżyca (również w programie festiwalu).
Sebastian Smoliński
Kenji Mizoguchi (1898–1956) był japońskim reżyserem. Zrealizował około stu filmów od 1923 do 1956 roku, ale zyskał międzynarodową sławę dopiero pod koniec swojej kariery. Powracającym tematem w jego twórczości była sytuacja społeczna kobiet w Japonii, zarówno w przeszłości, jak i w czasach współczesnych. Do jego najbardziej znanych filmów należą Opowieść o późnych chryzantemach (1939), Życie O’Haru (1952) i Opowieści księżycowe (1953).
Rekonstrukcja 4K wykonana przez Kadokawa Corporation i The Film Foundation we współpracy z The Japan Foundation.