Sztuka widzenia: Niezwykła podróż Baltazara Kobera

SZTUKA WIDZENIA to cykl spotkań, którego zadaniem jest pogłębienie wiedzy pionu operatorskiego, edukacja studentów oraz popularyzacja zawodu poprzez przybliżanie wkładu autora zdjęć w ostateczny kształt dzieła filmowego od strony artystycznej jak i technicznej. Sztuka Widzenia upowszechnia dorobek polskiej kinematografii w nowej odsłonie. Projekcjom filmowym towarzyszą spotkania z twórcami obrazu filmowego, reżyserami, aktorami oraz współpracownikami z pokrewnych pionów. W trakcie spotkań cenieni twórcy oraz branżowi specjaliści dokonują analizy rozwiązań artystyczno-technologicznych, zastosowanych w procesie produkcji omawianych filmów. Podczas spotkań uczestnicy mogą brać czynny udział w dyskusji poprzez zadawanie pytań. Jest to unikalna forma, poświęcona roli obrazu w filmie.

Bohaterem listopadowego spotkania jest Grzegorz Kędzierski autor zdjęć do filmu "NIEZWYKŁA PODRÓŻ BALTAZARA KOBERA" w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa.

 

Grzegorz Kędzierski
Odkrywca talentu Grzegorza Kędzierskiego był Jerzy Antczak, który powierzył mu w zastępstwie za chorego Stanisława Lotha realizację części zdjęć do superprodukcji Noce i dnie. Bardzo młody operator, świeżo po ukończeniu łódzkiej szkoły filmowej, zrealizował z epickim rozmachem pamiętne, dynamiczne sceny palenia miasta, utrwalił konną szarżę pruskich wojsk, ale też przerażenie ludzi podczas ucieczki z Kalińca.  Film, nominowany do Oscara, bił rekordy oglądalności, podobnie jak zrealizowany ćwierć wieku później film Jerzego Hoffmana Ogniem i mieczem, który obejrzało ponad 7 mln widzów kinowych.

Grzegorz Kędzierski podsunął Andrzejowi Domalikowi pomysł zaadaptowania opowiadania Iwaszkiewicza. Zygfryd zdobył podczas festiwalu w Gdyni siedem nagród, w tym za debiut reżyserski.

Nasz Bohater pracował również ze Stanisławem Różewiczem (Nocny gość), Kazimierzem Kutzem (Pułkownik Kwiatkowski), ale szczególnie cenna wydaje mi się Jego relacja artystyczna z Wojciechem Hasem, z którym zrobił tyle samo filmów (Nieciekawa historia, Pismak, Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany i Niezwykła podróż Baltazara Kobera), ile legendarny Mieczysław Jahoda. Has powiedział o Kędzierskim „bardzo zdolny i precyzyjny, słuchający”, a nasz Bohater najwyżej ceni nagrodę za zdjęcia do Avalon (reż. Mamoru Oshi, 2001) przyznaną na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantastycznych i Grozy w Sitges, gdzie kilkadziesiąt lat wcześniej odkryto Rękopis znaleziony w Saragossie. Hasowi przedstawił Kędzierskiego Witold Sobociński, który miał być autorem zdjęć do Nieciekawej historii. Nie mógł, tym samym zaproponowany operator kamery stał się samodzielnym autorem zdjęć. Kędzierski miał „tylko zastąpić Sobocińskiego”, a stworzyli z Hasem relację trwającą siedem lat. Mieli wspólnie nakręcić Osła grającego na lirze.

I jeszcze jeden Hasowski trop. Często podczas swoich zajęć, kiedy chcę wyjaśnić studentom, którzy nie aspirują do zostania filmowcami, czym zajmuje się autor zdjęć, cytuję to, co dawno, dawno temu powiedział mi Grzegorz Kędzierski, że „autor zdjęć śni sen na zadany przez reżysera temat”.

Jednak Grzegorz Kędzierski to specjalista od zdjęć do filmowych adaptacji literatury. Bez względu, czy jest to ekranizacja Marii Dąbrowskiej, Henryka Sienkiewicza, Jamesa Hogga, czy Jarosława Iwaszkiewicza, zdjęcia Kędzierskiego zniewalają widza. I tu muszę wyznać coś niezmiernie osobistego, uwielbiam Jego zdjęcia do Sławy i chwały, zwłaszcza uwodzi mnie część odeska. W ogóle lubię ten piękny film (serial) o pięknych ludziach żyjących w pięknych czasach, którzy musieli odejść.

A współpraca Grzegorza Kędzierskiego z Lechem Majewskim to temat na osobne spotkanie. Podobnie jak spektakle Teatru Telewizji stworzone z Maciejem Wojtyszką.

Grzegorz Kędzierski to także charyzmatyczny pedagog oraz współzałożyciel PSC.

 

𝐏𝐑𝐎𝐆𝐑𝐀𝐌:
𝟮𝟬:𝟬𝟬 𝐖𝐏𝐑𝐎𝐖𝐀𝐃𝐙𝐄𝐍𝐈𝐄
prof. PWSFTviT dr hab. Katarzynę Taras, filmoznawczyni i krytyczka filmowa, wykładowczyni Szkoły Filmowej w Łodzi oraz Warszawskiej Szkoły Filmowej, przybliży widzom tematykę filmu i zasygnalizuje wybrane – szczególnie interesujące w kontekście pracy autora zdjęć – fragmenty prezentowanego obrazu.

𝟮𝟬:𝟭𝟬 𝐏𝐑𝐎𝐉𝐄𝐊𝐂𝐉𝐀 𝐅𝐈𝐋𝐌𝐔
NIEZWYKŁA PODRÓŻ BALTAZARA KOBERA
16-letni Baltazar, syn budziszyńskiego doktora Sigismunda, spotyka na groblie archanioła Gabriela, który nakazuje mu wejść w oczyszczający płomień i towarzyszy mu w niezwykłej podróży do Jerozolimy. Kober zostaje przyjęty do seminarium teologicznego, ale jego wrażliwość, zdolność kontaktowania się z zaświatami, stają się przyczyną drwin i niechęci ze strony kolegów i kleryków. Umiera ojciec Baltazara. Młodzieńca otaczają duchy zmarłych, prześladuje go upadły anioł Flamand, uosobienie Szatana. W drodze powrotnej do Drezna spotyka podróżnika Pappagallo, który prowadzi Baltazara do obozu komediantów, gdzie chłopak poznaje piękną lutnistkę Rosę. Gdy rano budzi się na łące obozowisko jest puste. Baltazar przybywa do seminarium. Pomaga w ucieczce drukarzowi, którego uwalnia od ścigająch go prześladowców rektora; opuszcza seminarium. Baltazar nocuje w oberży, którą wskazał mu Flamand. Ukazuje mu się matka, od której dowiaduje się o reformatorskiej działalności drukarza skazanego wyrokiem inkwizycji na stos.

𝟐𝟐:𝟭𝟱 𝐒𝐏𝐎𝐓𝐊𝐀𝐍𝐈𝐄 𝐙 𝐓𝐖𝐎́𝐑𝐂𝐀𝐌𝐈
Po filmie zapraszamy na rozmowę z autorem zdjęć Grzegorzem Kędzierskim.

 

Organizator: Stowarzyszenie Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych PSC
Patronat: Kino Muranów
Dofinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej

 

Lista seansów

Kwiecień 2025

Wybierz datę seansu

niedziela, 27 kwietnia 2025

Wybierz godzinę seansu

Brak seansów w wybranym terminie

Tytuł polski
Sztuka widzenia: Niezwykła podróż Baltazara Kobera
Reżyseria
Wojciech Jerzy Has
Rok produkcji
1988
Czas trwania
115 min
Kraj produkcji
Polska
Francja
Tytuł międzynarodowy
The Tribulations of Balthazar Kober