"Kobieta znikąd "| Muzyka: Antonina Nowacka

W dniach 13–15 września 2024 roku w warszawskim Kinie Muranów odbędą się pokazy filmów niemych z muzyką na żywo. SOUNDS OF SILENTS 2. Warszawskie Dni Filmu Niemego to niecodzienne połączenie klasyki kina niemego: odrestaurowanych filmów pełno- i krótkometrażowych z wykonywanymi na żywo, unikatowymi aranżacjami współczesnych gwiazd polskiej sceny muzycznej: Bartka Wąsika, Rosy Vertov, Enchanted Hunters, Antoniny Nowackiej i MANOID. Projekcje poprzedzą wprowadzenia filmoznawcze. Program uzupełnią seanse dla młodej widowni połączone z warsztatami kreatywnymi.

Wprowadzenie: Paulina Haratyk (Uniwersytet Jagielloński)

 

Przejazd otwartym tramwajem przez Pragę (Jízda Prahou otevřenou tramvají)

Filmy Jana Kříženeckiego

real. Jan Kříženecký, Czechy, 1908, 2 min

DCP, cz.-b.; plansze: CS, EN; napisy: PL; digitalizacja 2018; źródło: Národní filmový archiv

Film prezentowany z negatywu obrazu

Kamera została umieszczona w kabinie motorniczego tramwaju, podążającego trasą wzdłuż i przez rzekę Wełtawę.

 

Gęba Daisy Doodad (Daisy Doodad's Dial)

Pierwsze wredne baby kina cz. 2

Prod. Turner Films, Wielka Brytania, 1914, 9 min

Reż. Florence Turner; obsada: Florence Turner, Tom Powers

Daisy, znudzona pani domu, niestrudzenie przygotowuje się do amatorskiego konkursu robienia min, aż doznaje kontuzji mięśni twarzy i nagrodę zgarnia jej mąż. Pojawia się jednak kolejna szansa i tym razem nic nie powstrzyma Daisy przed wygraną! Chyba że policja – w drodze na konkurs Daisy zostaje aresztowana za zakłócanie porządku swoimi przerażającymi minami. A to dopiero początek jej koszmarów… Film współreżyserowała odtwórczyni tytułowej roli, Florence Turner, będąca pierwszą amerykańską gwiazdą filmową (zwaną „The Vitagraph Girl”).

 

Kobieta znikąd (La Femme de nulle part)

Prod. Félix Juven, Francja, 1922, 68 min

Reż. i scen. Louis Delluc; zdj. Alphonse Gibory, Georges Lucas; obsada: Ève Francis, Roger Karl, Gine Avril, André Daven, Michel Duran, Noémi Scize, Edmonde Guy, Denise 

DCP, cz.-b. ; plansze: FR; napisy: PL; restauracja 2015; źródło: La Cinémathèque française

 

W wiejskiej posiadłości pod Genuą pojawia się Nieznajoma. Odbywa emocjonalną podróż do przeszłości, by ożywić wspomnienia wielkiego uczucia sprzed 30 lat, które zaważyło na jej dalszym życiu. Tymczasem mieszkająca tu obecnie młoda kobieta musi zdecydować o swoim losie: zostać z mężem i dzieckiem czy odejść z innym…

Klasyka awangardy, arcydzieło francuskiego impresjonizmu, tworzące razem z „Milczeniem” („Le Silence”, 1920) i „Gorączką” („Fièvre”, 1921) nieformalną trylogię Louisa Delluca (1890–1924), najważniejszego przedstawiciela tego nurtu. Pierwotnie pisarz i dramaturg, zafascynowany kinem jako sztuką stał się pierwszym profesjonalnym krytykiem i teoretykiem filmowym, intelektualnym przywódcą grupy debiutantów początku lat 20. XX wieku.

Sugestywna kreacja Éve Francis, żony i muzy Delluca, jako dojrzałej, samotnej kobiety konfrontującej się ze wspomnieniami szczęścia we dwoje, zręczny montaż podkreślający przez retrospekcje i przenikania analogie między dwiema bohaterkami i wpływ przeszłości na teraźniejszość, a także symboliczna rola pejzażu – wszystko to napełnia „Kobietę znikąd” charakterystyczną dla twórczości autora i całego nurtu melancholią. Znakomite, szczytowe osiągnięcie reżysera (uważającego ten obraz za najbardziej udany w swoim dorobku) jest zarazem przedostatnim tytułem w jego filmografii: chory na gruźlicę umrze, nie doczekawszy premiery „Powodzi” („L'Inondation”, 1923), wieńczącej krótki, acz twórczy okres impresjonizmu. Pośmiertnym wyrazem uznania dla Delluca jest przyznawana przez krytykę od 1937 roku nagroda jego imienia dla najlepszego filmu francuskiego.

Katarzyna Wajda

 

Partnerzy programowi: Národní filmový archiv, La Cinémathèque française

 

Wydarzenie SOUNDS OF SILENTS 2. Warszawskie Dni Filmu Niemego jest współfinansowane przez Miasto Stołeczne Warszawa, Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej (Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit) i Polski Instytut Sztuki Filmowej. 

 

Muzyka Antonina Nowacka 

Obrazy
Kino Muranów

Wokalistka, artystka dźwiękowa i kompozytorka. Tworzy oniryczne pejzaże dźwiękowe za pomocą rozmaitych mediów, głównie głosu. Studiowała tradycyjne praktyki wokalne różnych kultur oraz syntezę dźwięku, rozwijając unikalną jakość głosu z charakterystycznym, hipnotyzującym wibrato, przypominającym w brzmieniu teremin. Absolwentka Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie studiowała m.in. w pracowni Mirosława Bałki. Stypendystka Ministra Kultury Indonezji na kierunku muzykologia w ISI Yogyakarta (2018/2019). Uczennica klasycznego wokalu hindustani pod okiem mistrzyni stylu Gwalior – Shashwati Mandal. Występowała w Europie i obu Amerykach. Współpracowała m.in. z Agnieszką Polską, Nicolasem Jaarem, Sofie Birch.

Albumy: „Lamunan” (2020), „Vocal Sketches from Oaxaca” (2021), „Languoria with Sofie Birch” (2022)

Lista seansów

Wrzesień 2024

Wybierz datę seansu

poniedziałek, 16 września 2024

Wybierz godzinę seansu

Brak seansów w wybranym terminie

Tytuł polski
"Kobieta znikąd "| Muzyka: Antonina Nowacka
Gatunek
kino nieme z muzyką na żywo
Czas trwania
80 min
Język
(napisy polskie)