Gdy na horyzoncie pojawia się przystojny młody feminista, dziennikarka staje przed wyborem: czy kontynuować swój obecny model życia w kobiecym gronie czy zaprosić do niego mężczyznę. Zwłaszcza, że z horyzontu nie znika bezrobotny ojciec Moli, który nadal ma nadzieję na uratowanie związku.
Shao Yihui w „Her Story” i w poprzedzającej ją fabule „B for Busy” kontynuuje tradycję szanghajskich miejskich komedii obyczajowych, których siłą są dialogi i aktorstwo. Reżyserka precyzyjnie konstruuje wypowiedzi bohaterów – każda z nich pełni określoną funkcję w feministycznym przekazie filmu. Shao Yihui uwypukla kobiecą perspektywę i sprawczość głównych bohaterek, by wpłynąć na świadomość widzów i zbudować podwaliny pod stopniową zmianę patriarchalnego chińskiego społeczeństwa.
Shao Yihui
Shao Yihui urodziła się w 1991 roku w Taiyuan, w prowincji Shanxi w środkowych Chinach. Ukończyła filmoznawstwo w Pekińskiej Akademii Filmowej. Po studiach przeniosła się do Szanghaju, zarabiając na życie pisaniem dla kont w mediach społecznościowych i sprzedawaniem elektronicznych papierosów. W 2020 roku przedstawiła projekt autorskiego filmu na forum pitchingowym 14. MFF FIRST i zdobyła dwie nagrody. Dzięki nim mogła ukończyć fabułę „B for Busy”, która okazała się hitem kasowym i przyniosła jej nagrodę za najlepszy scenariusz na Golden Rooster Awards. W 2024 roku zrealizowała swój drugi pełnometrażowy film „Her Story”, który cieszył się ogromną popularnością wśród kobiecej publiczności w Chinach, osiągając jeszcze większe wpływy z box office’u, niż jej debiut.
Pokaz dedykowany Jagodzie Murczyńskiej
Pokazy „Her Story” dedykujemy pamięci Jagody Murczyńskiej, naszej drogiej koleżanki i współtwórczyni festiwalu. Przed seansem w sobotę, 15 listopada, o godzinie 16:00, odbędzie się uroczyste wręczenie nagród drugiej edycji Konkursu o kinie Azji im. Jagody Murczyńskiej.
po seansie 18.11 o 17:30: Debata o feminizmie w Chinach – Dział Zagraniczny
“Her Story” stało się fenomenem, który wykracza daleko poza kino – to głos kobiet, które zaczęły mówić o swojej codzienności z niespotykaną dotąd szczerością. Film, zbudowany z precyzyjnych, ostrych jak brzytwa dialogów, w niezwykle trafny sposób oddaje emocje współczesnych Chinek i Chińczyków: frustrację, nadzieję, ironię, potrzebę wspólnoty i zmiany. Jego sukces przeszedł najśmielsze oczekiwania – produkcja osiągnęła imponujący wynik w chińskim box office, udowadniając, że opowieści o kobiecej podmiotowości i równości mogą poruszyć masową widownię i stać się częścią szerszej społecznej debaty. “Her Story” posłuży zatem jako punkt wyjścia do rozmowy o stanie feminizmu we współczesnych Chinach.
W ramach spotkania cofniemy się także do źródeł. Pokazywana w programie festiwalu “Pani Dong” była jednym z pierwszych protofeministycznych filmów w świecie chińskojęzycznego kina – odważnym portretem kobiecego pożądania i niezależności, który już w latach 70. przecierał szlak dla kobiecych narracji w Azji Wschodniej. Zestawienie tych dwóch tytułów pozwala prześledzić ponad pół wieku kobiecego spojrzenia w kinie chińskim – od subtelnego modernizmu po ostre, współczesne diagnozy.
Podczas debaty porozmawiamy o tym, jak zmieniało się filmowe przedstawianie kobiet w Chinach, jakie formy przybiera dziś opór wobec patriarchalnych struktur i dlaczego ekran wciąż pozostaje jednym z najważniejszych miejsc dla feministycznych głosów.
Debata odbędzie się we współpracy z Działem Zagranicznym – poprowadzi ją Michalina Kowol, która była współautorką odcinka podkastu poświęconego fenomenowi “Her Story” w Chinach.