Harmonie Werckmeistera

Andreas Werckmeister był siedemnastowiecznym muzykologiem, którego prace miały przyczynić się do rozprzestrzenienia w Europie obowiązujących do dziś zasad harmonii. Film Béli Tarra to jednak hołd dla atonalności: wszystkiego, co enigmatyczne, poetyckie i niedopowiedziane. Zdaniem filmoznawcy Rafała Syski „Harmonie Werckmeistera” są jego najbardziej alegorycznym i rozwiniętym ideowo dziełem.

W tej historiozoficznej przypowieści, stanowiącej luźną adaptację prozy Lászla Krasznahorkoiego („Melancholia sprzeciwu”) nestor slow cinema pragnął przyjrzeć się genezie totalitaryzmów. Akcja rozgrywa się na terenie nienazwanej wsi, do której pewnego dnia przyjeżdża wzbudzający nieufność mieszkańców cyrk. Stojący na rynku nieoczywisty eksponat – „największy wieloryb świata” – oraz przybycie tajemniczego Księcia doprowadza do wybuchu niepokojów społecznych i zamieszek. Utrzymane w charakterystycznej dla węgierskiego reżysera czarno-białej estetyce „Harmonie Werckmeistera” snują ponurą wizję upadku społeczeństwa; równie pesymistyczną, co hipnotyzującą i doniosłą.

Joanna Najbor, Timeless Film Festival Warsaw

Lista seansów

luty 2026

Wybierz datę seansu

niedziela, 15 lutego 2026

Wybierz godzinę seansu

Tytuł polski
Harmonie Werckmeistera
Tytuł oryginalny
Werckmeister harmóniák
Reżyseria
Ágnes Hranitzky
Béla Tarr
Rok produkcji
2000
Czas trwania
146 min
Język
węgierski
słowacki - napisy polskie i angielskie
Obsada
Lars Rudolph, Peter Fitz, Hanna Schygulla, János Derszi, Djoko Rosic
Kraj produkcji
Węgry
Tytuł międzynarodowy
Werckmeister Harmonies

Na ekranie