DKF Pełna Sala – Żałobna Parada Róż

Kilka dni z życia queerowej społeczności tokijskiego Shinjuku – dzielnicy, która zanim stała się komercyjnym centrum Tokio, jeszcze pod koniec lat 60. była centrum kontrkultury kojarzonej ze studencką lewicą.

Kamera podąża za Eddie – prowokatorką z gay-baru Genet. Z epizodycznej narracji wyłania się barwny obraz miejskiej dżungli, dopełniony dokumentalną obserwacją queerowego podziemia. 

„Żałobna parada róż” to jedno z najwybitniejszych dokonań japońskiej awangardy filmowej – manifest w barwny sposób pokazujący także środowisko japońskich intelektualistów. To pierwsza tak złożona próba sportretowania tożsamości miasta, pulsującego od ulicznych protestów i politycznych happeningów, częstych w Japonii w latach 60. Kolażowa forma filmu stała się symbolem nowofalowych eksperymentów, manifestacją twórczej kreatywności. To performatywna wariacja na temat Tokio uchwyconego na chwilę przed globalnym końcem lata miłości.

Łukasz Mańkowski

 

"Żałobna Parada Róż" to kultowy kontrkulturowy manifest, wypełniony znaczeniami i symbolami. Do ich rozszyfrowania zapraszamy po seansie na Dyskusyjny Klub Filmowy prowadzony przez Pełną Salę, patrona medialnego festiwalu.

Rozmowę o filmie poprowadzi Michał Konarski, redaktor Pełnej Sali, a gościem będzie Łukasz Mańkowski, współorganizator festiwalu i kurator sekcji tokijskiej.

Lista seansów

Styczeń 2025

Wybierz datę seansu

czwartek, 2 stycznia 2025

Wybierz godzinę seansu

Brak seansów w wybranym terminie

Tytuł polski
DKF Pełna Sala – Żałobna Parada Róż
Tytuł oryginalny
Bara no Sōretsu
Reżyseria
Toshio Matsumoto
Rok produkcji
1969
Czas trwania
106 min
Język
japoński
(napisy polskie i angielskie)
Obsada
Pitâ, Yoshimi Jô, Osamu Ogasawara, Koichi Nakamura, Flamenco Umeji, Saako Oota, Tarô Manji, Toyosaburo Uchiyama, Mikio Shibayama, Wataru Hikonagi
Kraj produkcji
Japonia
Tytuł międzynarodowy
Funeral Parade of Roses