Blok 3. Filmy krótkometrażowe

Filmy krótkometrażowe.

Grandmamauntsistercat, Niderlandy, Polska / The Netherlands, Poland, 2023, 23 min.

Reżyseria / Directed by: Zuza Banasińska

Film stworzony z materiałów archiwalnych Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi opowiada historię matriarchalnej rodziny widzianej oczami dziecka, które zmaga się z reprodukcją systemów ideologicznych i ich przedstawień. Pierwotnie powstałe jako narzędzia dydaktyczne i propagandowe w komunistycznej Polsce materiały archiwalne zostają przekształcone w źródło fikcyjnych wspomnień. Słowiańska postać wiedźmy, Baby Jagi, ulega przeobrażeniu w „prehistoryczną boginię z czasów matriarchatu”. Ta transformacja wywołuje wielowarstwowe refleksje na temat reprodukcji oraz tożsamości i prowadzi do konfrontacji z binarnymi podziałami, obracając często seksistowskie i antropocentryczne obrazy w narzędzia oporu wobec zinstytucjonalizowanej przemocy.

[Eng]

The classic Slavic witch figure, Baba Jaga, is reimagined as a “prehistoric goddess from the times of the matriarchy” using found footage from the Polish Educational Film Studio archive. This transformation incites layered reflections on kinship and identity, guided by a child grappling with binary gender roles. The often sexist and anthropocentric images, created as didactic materials in communist era, are repurposed into an emotive portrait of a multispecies matriarchal family seeking freedom and empowerment.

 

 

Mogę Cię przytulić?, Can I Hug You?, Wielka Brytania, Iran / UK, Iran, 2023, 35 min.

Reżyseria / Directed by: Elahe Esmaili

Hossein wychował się w religijnym irańskim mieście Kom. Panują tam bardzo restrykcyjne zasady dotyczące seksualności, które w efekcie powodują, że ten temat wydaje się praktycznie nie istnieć i to nie tylko w odniesieniu do kobiet, ale także dzieci. W takim kontekście traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa bohatera sprawiają, że przez lata zbierał w sobie siłę, żeby opowiedzieć rodzicom, co spotkało go, kiedy był mały. Dzięki wsparciu swojej żony Elahe postanawia skonfrontować się z rodzicami i swoją traumą, zdradzając im mroczny sekret. Czy będą gotowi zmierzyć się z tym, co usłyszą?

[Eng]

In the religious Iranian city of Qom, there are restrictions imposed on women in the name of sexual safety.” Hossein grew up in this context, but as a young boy he found himself victimized, left to carry this secret into adulthood. Now, with the help of his wife Elahe, he is confronting his trauma.

 

 

Teraz, At That Very Moment, Argentyna, Niemcy / Argentina, Germany, 2023, 12 min.

Reżyseria / Directed by: Rita Pauls, Federico Luis Tachella

Rozbiegana kamera chwyta skrawki świata małego chłopca, który w chaotyczny sposób rejestruje życie swojej rodziny. Widzimy jego siostrę, tatę, domek na drzewie i starego psa. Wydaje się, że nie czeka na nich żadne niebezpieczeństwo, a cała historia nie będzie niczym więcej, jak tylko ładną pocztówką z malowniczego miejsca. Młody operator-bohater biega, bawi się i skacze po łóżku, a my towarzyszymy mu, podziwiając jego niekończącą się energię. Przychodzi jednak moment, kiedy słowa chłopca, rzucone jak gdyby niby nic, niszczą sielankową atmosferę. Przyznaje zza kamery, że często jest smutny, boi się wielu rzeczy i wątpi w cel życia. Szczery, dziecięcy komentarz na temat rzeczywistości i emocji okazuje się w przeszywający sposób filozoficzny i dojrzały.

[Eng]

A boy raised in the mountains films his home surroundings. He shows his sister, his father, their house with a treehouse in the garden, and the familys old dog. He runs and cycles while holding the camera, creating choppy, chaotic images that match the energetic life of a child. Snippets of a young life pass by, but the result is by no means superficial. The boys flowing thoughts produce observations that suggest a strikingly philosophical nature. He thinks deeply about life and feels everything intensely, and that is evident when he talks candidly about his doubts and fears, or disappears under the covers crying. But as things go in the life of a child, a moment later his attention may be grabbed by something else, something mundane, and an existential thought or wise philosophical observation may easily switch into calling the dog or playing with his big sister.

 

 

Proteza, Dentures, Indie / India, 2023, 16 min.

Reżyseria / Directed by: Siddharth Potade, Nikhil Lama

 

Hotelowe pokoje zapełniają się powoli członkami dużej, wielopokoleniowej rodziny. W powietrzu unosi się podniosła atmosfera ważnej rocznicy, jaką są 90. urodziny nestora rodu. Ten jednak, ze względu na swoją demencję, nic sobie nie robi z rozgrywającego się na jego cześć zamieszania. Jego celem jest znalezienie protezy zębów, która gdzieś się zawieruszyła. Jak radzimy sobie w sytuacji, kiedy tracimy powoli kontakt z kimś, kto nas wychował i zawsze był przy naszym boku? W tej słodko-gorzkiej, momentami bardzo zabawnej, opowieści o odchodzeniu oraz rodzinie twórcy poszukują wraz z bohaterem nie tylko zaginionej protezy, ale także miejsca dla niego wśród najbliższych.

[Eng]

It is a special day for Ajju: he is celebrating his father's 90th birthday. However, the latter is suffering from dementia. He is continually losing his bearings and has problems recognizing his own son. While his party is ongoing, the father embarks on a solitary quest to find his teeth, presumably lost somewhere in the hotel where the celebration is taking place. For him, the hotel is a strangely familiar non-place, completely void of memories, which he wanders through in a disconcerting hallucinatory quest for his missing prosthesis.

Lista seansów

Listopad 2024

Wybierz datę seansu

czwartek, 21 listopada 2024

Wybierz godzinę seansu

Brak seansów w wybranym terminie

Tytuł polski
Blok 3. Filmy krótkometrażowe
Gatunek
Dokumentalne
Czas trwania
Razem ok. 86 min
Język
(napisy polskie i angielskie)