Donnie Darko

Kim jest Donnie Darko? W szkole - nastoletnim outsiderem. W domu - chłopakiem zmagającym się z problemami psychicznymi. W snach - wybrańcem odwiedzanym przez wielkiego, mrocznego królika o imieniu Frank. Ten ostatni twierdzi, że świat skończy się już niedługo. A kiedy sny zaczynają wkraczać do rzeczywistości, Donnie staje przed pytaniami większymi niż życie: o czas, przeznaczenie i naturę całego świata.

“Donnie Darko” jest jak skok w głąb króliczej nory. To filmowa układanka, w której mieszczą się podróże w czasie, lynchowskie spojrzenie na amerykańskie przedmieścia, high-school drama, parodia coachingu, fizyka, filozofia, społeczne niepokoje z przełomu tysiącleci i “Alicja w Krainie Czarów”. To zagadka taka sama jak reżyser, Richard Kelly, który po swoim błyskotliwym debiucie nakręcił jeszcze dwa równie dziwne filmy - i zamilkł. To także przełomowa rola dla 20-letniego w momencie kręcenia Jake’a Gyllenhaala, który jako Donnie Darko po raz pierwszy zademonstrował swój talent do kreowania niejednoznacznych, skomplikowanych postaci.

Mówienie o kultowości nie jest w przypadku “Donniego Darko” nadużyciem: to wręcz podręcznikowy przykład dzieła kultowego. Tytuł przepadł w kinach, by z biegiem czasu zyskać rzesze oddanych fanów, którzy w dobie wczesnego Internetu analizowali na forach najdrobniejsze aspekty filmu, starając się dotrzeć do odpowiedzi na pytanie: o co w tym wszystkim chodziło? Tajemnica Donniego Darko fascynowała także polskich kinomanów; i to pomimo braku dystrybucji w naszym kraju. Jako Reset wprowadzamy ten tytuł na polskie ekrany w 25. rocznicę jego premiery.

 

“Donnie Darko”, pierwszy kultowy klasyk XXI wieku, klasa mistrzowska reżyserskiej drobiazgowości, pozostaje jednym z najbardziej aktualnych (...) filmów ostatnich 50 lat.

Alex Arabian, “Film Inquiry”

 

Rozkosznie psychodeliczno-lynchowsko-mesjanistyczny.

Kamil Kalbarczyk, “Ekrany”

 

Kelly’emu udało się coś, co wymyka się logice box office’u: stworzył film, który – choć zrodzony z przypadku i chaosu produkcji – przetrwał jako doświadczenie egzystencjalne. I właśnie to doświadczenie sprawia, że “Donnie Darko” pozostaje jednym z najważniejszych punktów odniesienia dla współczesnej popkultury.

Michał Chudoliński, Gotham w deszczu

 

Krytyk J. Hoberman nazwał Donniego psychotyczną reinkarnacją Holdena Caulfielda, bohatera "Buszującego w zbożu" J.D. Salingera: czołowego moralnego buntownika amerykańskiej literatury, wytykającego otoczeniu nieautentyczność. Donnie idzie jednak dalej od Holdena: wytyka niekonsekwencje nie tylko społeczności, w której żyje, ale i ontologicznemu porządkowi, który rozpoznaje jako "źle poukładany". (...) Milenijne lęki, pokręcona filozofia czasu, katastroficzna wyobraźnia – to wszystko miesza się z (...) ironią i zgrywą.

Michał Oleszczyk, Spoiler Master - Podcast do słuchania po seansie

 

Czy to kino pełniące rolę wiwisekcji umysłu osoby cierpiącej na schizofrenię, gdzie patrzymy na świat z jej perspektywy? Czy może to surrealistyczna rozprawka na temat roli przeznaczenia, o kryzysie egzystencjalnym związanym ze stanami depresyjnymi, bądź

po prostu o podróżach w czasie i alternatywnych wersjach rzeczywistości? Siłą, którą

“Donniemu Darko” daje nieliniowa narracja i mocno zaakcentowane elementy surrealistyczne, jest to, że może być każdym z osobna i jednocześnie wszystkimi naraz.

To kino, które wbija się gdzieś w podświadomość. Mniej film, a bardziej doświadczenie filmowe i eksperyment myślowy. Kino kompletne i do dziś kultowe, szczególnie

dla pokolenia millenialsów.

Okiem Filmoholika

Lista seansów

Grudzień 2025

Wybierz datę seansu

niedziela, 21 grudnia 2025

Wybierz godzinę seansu

Tytuł polski
Donnie Darko
Tytuł oryginalny
Donnie Darko
Reżyseria
Richard Kelly
Rok produkcji
2001
Czas trwania
117 min
Język
angielski - napisy polskie
Obsada
Jake Gyllenhaal, Jena Malone, Patrick Swayze, Drew Barrymore, Maggie Gyllenhaal, Holmes Osborne, Mary McDonnell, James Duval
Kategoria wiekowa
13+
Kraj produkcji
Kanada
USA
Wielka Brytania