„Pan Wampir", za którego produkcją stoi legendarny Sammo Hung, to najbardziej znany przedstawiciel podgatunku komedii o skaczących wampirach − kolorowy i zabawny, a przy tym cieszący świetnymi scenami sztuk walki. Pięknie skomponowany wizualnie „Zielony Wąż" to jeden z najbardziej baśniowych i zmysłowych filmów mistrza Tsui Harka, artysty, który wrzucił wyższy bieg w motorze kina popularnego.
To pierwsze oficjalne pokazy tych filmów w Polsce − nie z zajechanych VHSów, a z pięknie odrestaurowanych kopii 4K. Zestawione razem, zapewnią świetny wieczór, tym bardziej, że w przerwie między nimi zaprosimy na poczęstunek!
Pan Wampir
Geung see sin sang / Mr. Vampire
Ricky Lau, Hongkong 1985, 96’
Taoistyczny mistrz Gau zgadza się na dokonanie ponownego pochówku dawno zmarłego ojca bogatego pana Yama. Po wykopaniu i otwarciu trumny okazuje się jednak, że ciało nieboszczyka nie uległo rozkładowi. A to oznacza poważne kłopoty, bo ciało może ożyć w każdym momencie jako jiangshi – powracający do życia zmarły. Czy mistrz Gau i jego nierozgarnięci uczniowie znajdą sposób na poradzenie sobie z martwym, ale bardzo ruchliwym zagrożeniem?
Zrealizowany z dużym rozmachem, pełen kolorów „Pan Wampir” powstał w inicjatywy Sammo Hunga, jednego z najważniejszych artystów hongkońskiego kina sztuk walki, i zapoczątkował podgatunek komediowych filmów kung fu o skaczących jiangshi, który przez pewien czas cieszył się dużą popularnością. Dzisiaj jest to film legendarny, przypominający, jak różnorodna i pomysłowa była kinematografia hongkońska w dekadzie swojej największej świetności. Po latach oglądany z odrestaurowanej kopii sprawia wielką przyjemność, jest to opowieść niewymuszenie zabawna i zachwycająca perfekcyjną choreografią scen akcji.
Ricky Lau
Urodzony w 1949 roku, hongkoński reżyser oraz (sporadycznie) aktor. „Pan Wampir” był jego trzecim filmem i miał wpływ na całą jego późniejszą karierę. Lau wracał bowiem jeszcze wielokrotnie do tematu walki z ożywionymi po śmierci ciałami w ujęciu komediowym.
Zielony Wąż
Ching se / Green Snake
Hongkong 1993, 99'
reżyseria: Tsui Hark
Dwa demony przybierają postać pięknych kobiet i zamieszkują wśród ludzi, w wyczarowanym przez siebie domu. Kiedy Biały Wąż zakocha się w miejscowym uczonym, Zielony Wąż poczuje zazdrość i sytuacja się skomplikuje. Zwłaszcza, że tropem węży rusza buddyjski mnich, który zna ich prawdziwą postać.
„Zielony Wąż” jest adaptacją powieści Lilian Lee (autorki m.in. pierwowzoru „Rogue” Stanleya Kwana), czerpiącej ze starego chińskego podania ludowego. W obiektywie, będącego wówczas w szczytowej formie, Tsui Harka opowieść o istocie człowieczeństwa jawi się jako baśniowa przygoda, wypełniona kolorami i zmysłowością, ale też dynamicznymi scenami akcji. Reżyser, który swoją energią i wyobraźnią zrewolucjonizował współczesne kino akcji, był mistrzem w obsadzaniu ról kobiecych. Joey Wang i Maggie Cheung jako Biały Wąż i Zielony Wąż nigdy nie wyglądały bardziej zachwycająco, szczególnie na odnowionej w 4K kopii! Dzisiaj już się nie robi takiego kina – bezczelnego, balansującego między pięknem a kiczem.
Tsui Hark
Urodzony w 1950 roku, hongkoński reżyser i producent wietnamskiego pochodzenia, który uchodzi za jednego z najbardziej wszechstronnych i najważniejszych twórców światowego kina popularnego w historii. Jego trzy pierwsze filmy, zaliczane do sztandarowych osiągnięć hongkońskiej Nowej Fali, choć nie stały się przebojami kasowymi, do dzisiaj zdumiewają pomysłowością i bogactwem zapożyczeń. Prawdziwą skalę swoich możliwości Hark pokazał dopiero wtedy, gdy zaczął realizować filmy komercyjne, bardzo szybko stał się wiodącym twórcą mainstreamowym. Od roku 1984, jako producent, miał też wpływ na karierę kluczowych reżyserów, aktorów i przede wszystkim aktorek, spośród których wiele robi dzisiaj międzynarodowe kariery. To dzięki jego niespożytej energii i nieustającej potrzebie poszukiwania nowych środków wyrazu kino hongkońskie znalazło tożsamość, która pozwoliła mu stać się atrakcyjnym towarem eksportowym. Obecnie Tsui Hark pracuje na rynku chińskim, realizując wysokobudżetowe blockbustery.