Spotkanie Filozoficzne z filmem „Aida”

Wspólnie z Gutek Film, Wydziałem Filozoficznym UW i magazynem "Filozofuj!" zapraszamy już 7 października na spotkanie filozoficzne z filmem "Aida" w reżyserii Jasmili Žbanić. Po filmie spotkamy się z dr Katarzyną Bielińską z Zakładu Etyki Wydziału Filozofii UW i Centrum Bioetyki i Bioprawa UW.

SPOTKANIA FILOZOFICZNE to cykl comiesięcznych spotkań, z których każde składa się z projekcji filmu z repertuaru Gutek Film oraz rozmowy z publicznością na temat bezpośrednio zainspirowany filmem.

Zachęcamy do udziału w spotkaniach jeśli:
- poszukujesz odpowiedzi na istotne pytania dotyczące twojego życia,
- interesujesz się sprawami fundamentalnymi, których wielu ludzi w ogóle nie dostrzega,
- chcesz wyćwiczyć kreatywne myślenie, argumentowanie i jasne komunikowanie swoich myśli,
- cenisz wszechstronne myślenie, dzięki któremu łatwiej opanowywać nowe umiejętności, przystosowywać się do zmian i pokonywać lęk przed tym, co nowe,
- pragniesz pogłębić umiejętność trafnego analizowania rzeczywistości i samodzielnego myślenia, które uodporniają na manipulacje,
- wierzysz, że otwarty umysł i ciekawość świata nadają życiu smak i głębię.
Tego wszystkiego nauczy cię FILOZOFIA.

SPOTKANIOM FILOZOFICZNYM patronuje magazyn Filozofuj!

Bilety w cenie 25 zł. 

O filmie:

To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy. – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”. Podobnie jak w głośnej, nagrodzonej przed laty Złotym Niedźwiedziem na Berlinale „Grbavicy”, również i w swoim najnowszym filmie Žbanić podejmuje temat wojny w byłej Jugosławii. A dokładnie masakry w Srebrenicy, gdzie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, mężczyzn i chłopców, zostało zamordowanych przez Serbów na oczach żołnierzy międzynarodowych sił pokojowych.

Ale ta wojna jest inna, bo widziana oczami kobiet: reżyserki i jej tytułowej bohaterki, tłumaczki, desperacko próbującej nazwać i powstrzymać wydarzenia, których grozy nikt nie chce przyjąć do wiadomości. Aida (warta wszystkich nagród, wybitna kreacja Jasny Đuričić) pracuje w bazie ONZ, wokół której gromadzą się tysiące cywilów. Szukając w tłumie męża i synów, wierzy, że uda jej się kogoś przekonać, komuś wytłumaczyć, wybłagać jeden podpis, wynegocjować życie. Ta wstrząsająca, chwytająca za gardło, do głębi poruszająca opowieść o samotności ofiary zbiera rewelacyjne recenzje i rozpala emocje widzów. Opowieść Žbanić ma tak ogromną siłę również dlatego, że okazuje się do szpiku kości współczesna. Jej scenariusz, w którym główną rolę odgrywa bezradność ofiar, cynizm sprawców, słabość instytucji i obojętność świata, powtarza się coraz częściej, coraz intensywniej wszyscy odczuwamy głód solidarności.

Warto dodać, że znaczący wkład w koprodukowaną przez kilka państw „Aidę” mają także polscy członkowie ekipy: muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz („Szarlatan”, „Obywatel Jones”), zmontował ją Jarosław Kamiński („Zimna wojna”, „Śniegu już nigdy nie będzie”), nad kostiumami pracowała Małgorzata Karpiuk („Ślepnąc od świateł”), a polską producentką „Aidy” jest Ewa Puszczyńska, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”.

 

Newsletter

(raz w tygodniu)