Rozbieramy Almodóvara czyli moda, kostium i akcesoria w filmach | 29 sierpnia, godz. 19:00

Z okazji premiery nowego filmu Pedro Almodóvara Ból i blask Vogue Polska oraz Gutek Film zapraszają do Kina Muranów na specjalny pokaz filmu, któremu towarzyszyć będzie dyskusja.

Podczas panelu pod patronatem magazynu "Vogue Polska" o paradoksach estetycznego kosmosu Almodovara dziennikarka Anna Sańczuk rozmawiać będzie z dziennikarką i kulturoznawczynią badająca modę - Karoliną Sulej, krytykiem mody i kuratorem sztuki - Marcinem Różycem oraz z projektantką mody i scenicznych kostiumów gwiazd - Vasiną.

Jaką rolę grają u Pedro Almodovara kostiumy i estetyka otoczenia bohaterów? O czym opowiadają ich stroje, tapety, kanapy, obrazy na ścianach ich domów? Jakie komunikaty zapisane zostały we wzorach i kolorach użytych w kinowych kreacjach i scenografiach? Co wyrażają, co ukrywają, do czego służą demiurgowi stojącemu za kamerą? Na planach filmów Almodovara teatralny Jean Paul Gaultier ("Złe wychowanie", "Kika") walczy na styl z przesadą od Versace ("Kika"), zaś punkowe korzenie reżysera tkwiące w  undergroundowym ruchu madryckiej "movidy" lat 80. zderzają się z psychotyczną elegancją epoki Franco ("Drąże ciało"). Krzykliwy kicz i plastikowa biżuteria przeglądają się w modzie haute couture (Karl Lagerfeld, Chanel, Armani), nasycona czerwienią ekspresja spotyka się z powściągliwością czarnego lub cielistego trykotu ("Skóra, w której żyję"), salony i teatry Madrytu z ludową fantazją hiszpańskiej biedoty ("Ból i blask"), a uniformy torreadorów ("Matador") ze stylizacjami na gwiazdy klasycznego kina ("Przerwane objęcia", "Volver"). W jego filmach kobiety na skraju załamania kroczą w świat na wysokich obcasach, zaś mężczyźni najprawdziwsi są w sukienkach.

Newsletter

(raz w tygodniu)