Przewodniczką po przekwitającym niepostrzeżenie mieście jest młodziutka Irisz, córka właścicieli sklepu z kapeluszami, którzy przed laty zginęli w pożarze. Dziewczyna szuka zaginionego brata, ale też odpowiedzi na pytania o własną tożsamość. Błądzi, zapuszcza się w zaułki i ślepe uliczki, odkrywa wnętrza eleganckich sklepów, pałaców, ale też kryjówki anarchistów i nędzne robotnicze klitki. Oto świat technologicznego triumfu i cywilizacyjnego zacofania, luksusu i niepokoju; świat, w którym o statusie świadczy twój kapelusz. Wyrafinowanie przestaje już jednak chronić przed pulsującą na obrzeżach miasta dziką energią rewolty.
Z niesłychanie gęstej, intensywnej materii tajemnic i przeczuć; z atmosfery trawiącej świat gorączki, tka László Nemes poruszającą opowieść o końcu. Niesłychanie sugestywna aura apokalipsy, tytułowego “schyłku dnia”, przypomina, że nic nie trwa wiecznie, że dzisiejsze stolice to jutrzejsze peryferie, że historia wcale nie dobiegła końca. Nostalgiczny, skąpany w dogorywającym świetle – i bardzo głośno bijący na alarm, film węgierskiego reżysera to nie tyle podróż w przeszłość, ale przede wszystkim requiem dla naszego świata.
GŁOSY PRASY
„Schyłek dnia” potwierdza ogromny talent reżysera oscarowego „Syna Szawła”: jest jednocześnie niezwykle piękny i głęboko przejmujący.
IndieWire
Nemes zdał egzamin z drugiego filmu. Potwierdził, że jest świetnym inscenizatorem i potrafi sprawnie operować elementami kina gatunkowego (w tym przypadku kryminału).
Filmweb
Drugi film Nemesa potwierdza jego wyjątkowy talent.
Tygodnik Polityka
Niezwykle pasjonujący, porywający film.
The Guardian
Fascynujący, niesamowicie zrealizowany film, który wręcz pulsuje desperacją. Niepokojąco ponadczasowy.
Shadows on the Wall
Dzieło prawdziwego mistrza.
The Film Stage
Imponująco zrealizowane kino.
The Hollywood Reporter