Paryż, 13. dzielnica

Zachwycająca, stylowa love-story, która biorąc na warsztat dynamikę współczesnych związków, podtrzymuje legendę Paryża jako stolicy miłości i seksu. Film „Paryż, 13. dzielnica”, który znalazł się w konkursie głównym ostatniego festiwalu w Cannes, opuszcza jednak turystyczne szlaki, by przenieść się tam, gdzie naprawdę bije serce miasta.

Gdzie z zawieszonych na najwyższych piętrach wieżowców erotycznych fantazji, z sunącej windami tęsknoty za bliskością i ze śmigających pośród blokowisk młodzieńczych rozczarowań i marzeń powstaje wybuchowy koktajl emocji. Uwodzicielski film Jacquesa Audiarda to ekranizacja komiksowego hitu – „Śmiechu i śmierci” Adriana Tomine’a, a jego współscenarzystką jest gwiazda francuskiego kina, Céline Sciamma, reżyserka „Portretu kobiety w ogniu”. Opowiadając o miłości i seksie w wielkim mieście, Audiard stworzył także fascynujący portret współczesnej metropolii: multietnicznej, wielojęzycznej, oplecionej siatką niezliczonych połączeń i przynoszącej każdego dnia niekończące się problemy z komunikacją.

Akcja „Paryża, 13. dzielnicy” rozgrywa się pośród wieżowców i esplanad paryskiego blokowiska, tutejszego Chinatown. Na tle surowej, brutalistycznej architektury uczucia młodych bohaterów wydają się szczególnie kruche i podatne na zranienie. Emilie (Lucie Zhang) zakochuje się w swoim sublokatorze Camille’u (Makita Samba). Ten podejmuje erotyczną grę, ale broni się przed uczuciami – do czasu, gdy poznaje Norę (Noémie Merlant), która jednak ma obsesję na punkcie kogoś innego: Amber (Jehnny Beth), tajemniczej dziewczyny pracującej na seks-kamerce. Jacques Audiard misternie plącze drogi swoich bohaterów, przykleja i odrywa ich od ekranów oraz z niebywałą świeżością i ciętym humorem kreśli portret współczesnych kochanków: śmiało otwierających drzwi do swoich sypialni, ale trzymających serca pod kluczem.

Doskonale chwytający rytm wielkomiejskiego życia, pełen czułości i empatii wobec bohaterów film „Paryż, 13. dzielnica” to kolejne przyjęte z entuzjazmem w Cannes dzieło Jacquesa Audiarda, twórcy nagrodzonych Złotą Palmą „Imigrantów” i wyróżnionego Grand Prix „Proroka”. To także kolejny tytuł (choćby po „Frances Ha” czy „C’mon C’mon”) dowodzący, że dziś o wszystkich odcieniach uczuć najlepiej opowiada się w czerni i bieli. Trend „mniej znaczy więcej” doskonale sprawdza się także w kinie.

 

GŁOSY PRASY:

To z pewnością najseksowniejszy film 2022 roku, a jednocześnie najbardziej czuły.
NME

Idealny film na randkę dla cinefili i miłośników kina.
The Guardian

Losy czwórki bohaterów przecinają się w porywający i zaskakujący sposób, w dużej mierze dzięki scenariuszowi, który perfekcyjnie oddaje współczesny zeitgeist.
The Telegraph

Z każdego kadru wyczuwa się sympatię Audiarda do jego bohaterów i ich świata.
The New York Times

„Paryż, 13. dzielnica" to pean na cześć wolności, złamanych serc i pogubienia w singielskim życiu.
Cinevue

Paryż jest tu czymś więcej niż tylko scenerią - definiuje sposób, w jaki bohaterowie żyją i kontaktują się ze sobą, ich niepokoje i puls ich egzystencji.
ScreenDaily

Film pełen aktorskich odkryć i wyjątkowych historii. Opowiada o prawdziwych więziach w kulturze, która usilnie stara się je przekształcić w towar.
The Playlist

Przypomina, że może nie "Wszystko jest w porządku", ale będzie dobrze. 
Little White Lies

 

Lista seansów

Marzec 2024

Wybierz datę seansu

piątek, 29 marca 2024

Wybierz godzinę seansu

Brak seansów w wybranym terminie

Tytuł polski
Paryż, 13. dzielnica
Tytuł oryginalny
Les Olympiades, Paris 13th district
Gatunek
Romans
Komediodramat
Reżyseria
Jacques Audiard
Rok produkcji
2021
Czas trwania
105 min.
Język
francuski
angielski
mandaryński - napisy polskie
Obsada
Lucie Zhang
Makita Samba
Noémie Merlant
Kategoria wiekowa
18+
Kraj produkcji
Francja