Mówią mi Babu

Główna bohaterka i narratorka filmu, Alima, jest postacią fikcyjną, skonstruowaną ze świadectw kilkudziesięciu kobiet – zeznań zarówno archiwalnych, jak i współczesnych, pochodzących z prowadzonych lokalnie badań w nurcie oral history. Kierowaną do matki opowieść czyta zza kadru młoda kobieta. Alima rozpoczyna pracę u holenderskiej rodziny jako niania, babu. Wyjazd do Europy, opieka nad dzieckiem, powrót, życie pod okupacją japońską, koniec wojny, ogłoszenie przez Indonezję niepodległości, susza, głód. Przywiązanie do małego holenderskiego wychowanka i związek z chłopakiem o imieniu Ribut, członkiem ruchu niepodległościowego. Marzenie o lepszym jutrze, o prawie dziewczynek do edukacji.

Równolegle do tej opowieści rozwija się na ekranie historia uszyta ze 179 unikalnych źródeł filmowych, wydobytych z holenderskich i japońskich archiwów. Taśmy propagandowe i prywatne, filmy przyrodnicze z sekwencjami takimi jak brutalne polowanie na krokodyle. Pozostając na granicy pomiędzy dokumentem a fikcją, film snuje opowieść o kobiecym wyzwoleniu w kotle historycznej zawieruchy – jednocześnie uniwersalną konkretną w swoim historyczno-społecznym szczególe.

Alima worked for a Dutch family as their babu—nanny—in the former Dutch East Indies. A young woman’s voice tells her story of how she came to work for the family, taking care of their baby Jantje. She accompanies them for a short stay in the Netherlands. Upon her return, she lives through Japanese occupation (during which the Dutch family is put in internment camps), and the battle for Indonesia’s independence. Throughout these years, Alima is devoted to the child, but at the same time she’s loyal to her lover Riboet, who’s an independence fighter.

Told from Alima’s perspective, the film is more than an account of changing relationships in Indonesia: first and foremost, it’s about Alima’s development as an individual, breaking free of social restrictions to become an independent woman. Using unique, never-before-seen images from various archives in the Netherlands and Japan, it tells a universal story about the empowerment of women.

 

Na ekranie

Newsletter

(raz w tygodniu)