Lot

Portret Romana Stańczaka – legendarnego performera i rzeźbiarza, będącego ważnym punktem odniesienia dla absolwentów słynnej Kowalni (pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP – jedno z czołowych ugrupowań młodej sztuki polskiej lat 90. XX wieku): Pawła Althamera, Katarzyny Kozyry, Artura Żmijewskiego. Jako najbardziej bezkompromisowy głos pokolenia, Stańczak niszczył swoje wewnętrzne mieszczaństwo, skalpując meble, obwiązując się kablami, wywracając czajnik na lewą stronę... Rola twórcy przeklętego dużo go jednak kosztowała. Dlaczego nagle zniknął? Co się z nim działo przez te wszystkie lata?

A portrait of Roman Stanczak, legendary performer and sculptor of the 90s and source of inspiration for the alumni of the famed Kowalnia studio of Warsaws Academy of Fine Arts, including Pawel Althamer, Katarzyna Kozyra and Artur Zmijewski. Tying himself up with power cords, stripping furniture, turning a metal kettle inside out, Stańczak has been exploring ways to kill his inner bourgeois, making him the most uncompromising artist of his generation. But being a true rebel comes with a cost. Why did he disappear off the face of the earth? Whats been happening to him through all those years?

After decades of absence, Stańczak gets a chance to reemerge in the art world – he is asked to prepare the Polish pavillon for the 2019 Venice Biennale. Torn and conflicted, he has to also face the damage in his personal life. Is he still the same person and the same artist? Juxtaposing archival footage with contemporary shots, the film is a rough and honest collage. The audience is privy to Stanczaks frenzied but precise creative process, while he cuts up and puts back again a plane turned  inside out, using lacework techniques for scrap metal the size of a whale.

Na ekranie

Newsletter

(raz w tygodniu)