Hilma af Klint. Pionierka abstrakcji

Hilma af Klint (1862-1944) była szwedzką malarką, wyprzedzającą Kandinsky’ego pionierką abstrakcjonizmu, skazaną na dekady niebytu i kurzu. Film zagłębia się w archiwa – w tym stosy notatników, które pozostawiła po sobie malarka – by zrekonstruować jej drogę artystyczną, od wczesnego zainteresowania botaniką, matematyką, astronomią i nawigacją (była córką kapitana), przez studia w Akademii Sztuk Pięknych i tradycyjną karierę ilustratorki i portrecistki, po fascynację spirytualizmem w artystycznych kręgach Sztokholmu i teozofią.

Reżyserka Halina Dyrschka wpisuje malarkę w dwa główne konteksty – historię nauki, której Hilma af Klint stała się niespodziewaną kronikarką, i historię sztuki, w której się nie zmieściła. W losach jej spuścizny odbijają się wybiórcza logika obiegów sztuki i kaprysy rynku artystycznego. Ale też spełniona obietnica archiwalnych poszukiwań i nadzieja odzyskiwanego kobiecego dziedzictwa.

The art world is confronted with a sensational discovery – a hundred years too late! How could it happen that an artist who discovered abstract painting at the beginning of the 20th century remained largely unnoticed? Hilma af Klint’s first abstract painting is dated 1906, four years before that of Vassily Kandinsky. Why was she ignored? 

This is the first film about her life and work. It investigates the role accorded to women in art history and asks why Hilma af Klint was scandalously denied the status of a pioneer of modern art. And how this recognition is now finally taking place. Today, her exhibitions attract millions of people worldwide. The cinematic approach of her paintings reveals an artist who is seeking for meaning in life beyond the visible. Hilma af Klint’s clairvoyant work developed a unique visual world and more than 25,000 pages of notes reveal a boundless thinking that led into an outstanding oeuvre. Her timeless paintings cross all conventional borders and resonate with our innermost feelings today.

 

Przed filmem "Hilma af Klint. Pionierka abstrakcji" zaprezentowane zostaną dwa filmy krótkometrażowe:

"WIEM / WIDZIAŁAM / WIADOMA", reż. Domka Spytek, Szwecja 2019, 3 min.

Krótki film o dysproporcji między reprezentacją postaci męskich i kobiecych w niedawno opublikowanych książkach o dizajnie. Według badań Delphine Bedel 60-90% studentów_ek sztuk pięknych to kobiety, ale po ukończeniu studiów tylko 20% z nich widocznych jest w publikacjach lub na rynku sztuki. Zaintrygowana tymi liczbami artystka pokazuje te nierówności w celny i dosadny sposób.

A short film about the disproportion between representation of male and female figures in recently published design books. According to Delphine Bedel's research 60-90% of fine art students are female, but after graduation only 20% of them will be visible in publications or on the market. Intrigued by the numbers I took a few recently published design books and counted male and female designers mentioned in them. The results are shown in the video “KNOW / KNEW / KNOWN”.

 

"Kot jest zawsze kobietą", A Cat Is Always Female, reż.Martina Meštrović, Tanja Vujasinovic, Chorwacja 2019, 16 min.

Krótki, ale wielowarstwowy filmowy esej, w którym reżyserki oddają hołd swojej artystycznej idolce i nauczycielce Mariji Ujević Galetović, jednej z najważniejszych chorwackich rzeźbiarek. Tworząc coś pomiędzy filmem eksperymentalnym, animacją, performatywnym wykładem i filmową rzeźbą nie tylko przybliżają postać i  feministyczne poglądy Galetović, ale także próbują znaleźć sposób na to, jak za pomocą medium filmowego można mówić o współczesnym rzeźbiarstwie.

Through a feminist lens, the filmmakers pay homage to their professor Marija Ujević Galetović – one of Croatia’s most important sculptors. Marija's life story and views are told through a combination of video footage and animation of her feminine sculptures.

 

Na ekranie

Newsletter

(raz w tygodniu)