Durian durian

Yan przyjechała do Hongkongu z północno-wschodnich Chin na trzymiesięcznej wizie, aby pracować tu w agencji towarzyskiej jako prostytutka. Kolejne dni upływają jej pod znakiem monotonnego czekania z innymi dziewczynami na klientów i na przyjmowaniu ich w ciasnych pokojach hotelowych. Pewnego dnia Yan poznaje przypadkowo Fan (bohaterka „Małego Cheunga”), która przebywa tu nielegalnie z całą rodziną i zarabia myjąc naczynia na ulicy. Ta nietypowa przyjaźń będzie dla nich obu odskocznią od trudnej rzeczywistości.

Gdy Yan wraca z zarobionymi pieniędzmi do swojego rodzinnego miasteczka, zmienia się diametralnie krajobraz i ton filmu. Kobieta nie jest już na marginesie. Odzyskuje podmiotowość, może zainwestować oszczędności i zadecydować o swoim życiu.

„Durian Durian” otworzył kolejną trylogię Fruit Chana -  skupiającą się na prostytutkach i będącą refleksją nad tożsamością Hongkongu już jako części Chin i nad funkcjonowaniem „jednego kraju, dwóch systemów”. Film powstał w okresie, gdy hongkońskie gazety rozpisywały się o kobietach z Chin, które zaczęły pojawiać się na ulicach Pachnącego Portu. Dzięki przemyślanej konstrukcji fabuły, głębokiej analizie społecznie ważnego tematu i wybitnej roli debiutującej Hailu Qin, ten niemalże dokumentalny w stylu film okazał się największym tryumfem artystycznym w karierze Fruit Chana, przynosząc mu uznanie zarówno w Hongkongu jak i na światowych festiwalach – między innymi w Wenecji, gdzie pokazywany był w konkursie.

Na ekranie

Newsletter

(raz w tygodniu)