Casting

Z okazji 75 urodzin Rainera Wernera Fassbindera ma powstać remake jednego z jego znanych filmów, Gorzkich łez Petry von Kant. Finansująca ten projekt telewizja publiczna reżyserię zleciła Verze, która do tej pory realizowała filmy dokumentalne. Dla reżyserki jest to duże wyzwanie już na etapie wyboru odtwórczyni  głównej roli. W tym ma jej pomóc tytułowy casting. O rolę w filmie ubiegają się cztery aktorki, mniej lub bardziej sławne gwiazdy niemieckiej sceny. Żadna z nich jednak nie wypada przekonująco. Ekipa producencka naciska, aby decyzja o obsadzie zapadła jak najszybciej, ale Vera jest niezdecydowana i wyznacza kolejne terminy przesłuchań.
 

Casting to nie tylko gra przed kamerą, to także niełatwe relacje panujące wśród realizatorów filmu oraz zakulisowe rozgrywki między samymi aktorkami. Obserwujemy jak na potrzeby „sztuki” wykorzystuje się cechy charakteru, predyspozycje społeczne i życie prywatne ludzi biorących udział w produkcji filmowej, jak dochodzi do przenikania się scenariusza filmu i rzeczywistości, a także, jak współczesny styl życia w wielu jego aspektach przypomina filmowy casting.

„Casting zaczyna się już w momencie, kiedy ktoś otwiera drzwi, zwraca się uwagę na każdy gest, każde wypowiedziane zdanie. Ponieważ obie strony nie wiąże jeszcze żadna umowa, często zachowują się one tak, jakby łączyły je przyjacielskie stosunki, wszyscy starają się być bardzo uprzejmi i nie odkrywać się za bardzo.” – tak o swoich doświadczeniach z różnych castingów opowiada reżyser filmu Nicloas Wackerbarth, który swoje spostrzeżenia brawurowo przeniósł na ekran.

Na ekranie

Newsletter

(raz w tygodniu)