Siła manifestu | „Manifesto” 16 listopada, godz. 20:00

W „Manifesto”, filmie niemieckiego artysty Juliana Rosefeldta, jedynym tekstem jest kilkadziesiąt manifestów. Napisane przez jednostki miały rozpalić jak najliczniejsze umysły. Siłą słów zapisanych w samotności miały zmienić historię kultury, sztuki, ekonomii, świata. Ich fragmenty, zręcznie połączone w monologi będącej tu właściwie wcieleniem manifestu Cate Blanchett, są mieszaniną imponującą, silną, prowokującą i dotkliwą – zwłaszcza jeśli domagać się od manifestów skuteczności.

Tyle pięknych słów! Czy mogą zmienić świat? Czy mogą zmienić nas? Jaka jest użytkowa wartość manifestów dziś, w dobie nadprodukcji wszystkiego – także treści.

 

Po przedpremierowej projekcji filmu w dyskusji udział wezmą:
Edwin Bendyk – dziennikarz i publicysta zajmujący się problematyką cywilizacyjną, wpływem technologii na życie społeczne, procesami rozwojowymi miast. Pracuje w tygodniku „Polityka”, prowadzi bloga „Antymatrix”.

Katarzyna Kasia – doktor filozofii, prodziekan Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, stała współpracowniczka „Kultury Liberalnej”.

Kuba Szreder – niezależny kurator interdyscyplinarnych projektów z pogranicza sztuki, krytycznej refleksji i społecznych eksperymentów. Autor książki „ABC Projektariatu” oraz licznych tekstów z zakresu socjologii i teorii sztuki. Inicjator Wolnego Uniwersytetu Warszawy.

Rozmowę poprowadzi Bogna Świątkowska, szefowa fundacji Bęc Zmiana, członkini zespołu redakcyjnego eksperymentalnego kwartalnika „Format P”, którego #3 w całości poświęcony był manifestom napisanym w XX i XXI wieku: http://sklep.beczmiana.pl/-zycie-spoleczne/90-format-p-3-manifesty.html

 

LISTA MANIFESTÓW CYTOWANYCH W FILMIE:
Karol Marks, Friedrich Engels, Manifest Partii Komunistycznej (1848), Tristan Tzara, Manifest Dada 1918 (1918), Philippe Soupault, Littérature et le reste (1920), Lucio Fontana, Biały Manifest (1946), John Reed Club of New York, Draft Manifesto (1932), Constant Nieuwenhuys, Manifest (1948), Aleksander Rodczenko, Manifest suprematystów i malarzy niefiguratywnych (1919), Guy Debord, Manifest sytuacjonizmu (1960), Filippo Tommaso Marinetti, Manifest futurystyczny (1909), Giacomo Balla / Umberto Boccioni / Carlo Carrá / Luigi Russolo / Gino Severini,, Manifest malarzy futurystycznych (1910), Guillaume Appollinaire, Antytradycja futurystyczna (1913), Dziga Wiertow, MY. Wariant manifestu (1922), Bruno Taut, Nieder der Seriosismus! (1920), Bruno Taut, Frühlicht! (1921), Antonia Sant’Elia, Manifest futurystycznej architektury (1914), Coop Himmelb(l)au, Architektura musi płonąć (1980), Robert Venturi, Delikatny manifest architektury nie-wprost (1966), Wassily Kandinsky / Franz Marc, Przedmowa do almanachu „Błękitny Jeździec” (1912), Barnett Newman, The Sublime is Now (1948), Wyndham Lewis, Manifest (1914), Manuel Maples Arce, Natarczywa percepcja (1921), Vicente Huidobro, Musimy tworzyć (1922), Naum Gabo / Anton Pevsner, Manifest realistyczny (1920), Naum Gabo / Anton Pevsner, Manifest realistyczny (1920), Kazimierz Malewicz, Manifest suprematyczny (1916), Olga Rozanova, Kubizm, Futuryzm, Suprematyzm (1917), Aleksander Rodczenko, Manifest suprematystów i malarzy niefiguratywnych (1919), Tristan Tzara, Manifest Dada 1918 (1918), Tristan Tzara, Manifest pana Antipyrina (1920), Francis Picabia, Kanibalistyczny manifest Dada (1920), Georges Ribemont-Dessaignes, Przyjemności Dada (1920), Georges Ribemont-Dessaignes, Do publiczności (1920), Paul Éluard, Cinq moyens pénurie Dada ou deux mots d'explication (1920), Louis Aragon, Manifest Dada (1920), Richard Huelsenbeck, Pierwszy niemiecki manifest Dada (1918), André Breton, Manifest surrealizmu (1924), André Breton, Drugi manifest surrealizmu (1929), Lucio Fontana, Biały Manifest (1946), Claes Oldenburg, Jestem za sztuką… (1961), Emmett Williams, Philip Corner, John Cage, Dick Higgins, Allen Bukoff, Larry Miller, Eric Andersen, Tomas Schmit, Ben Vautier (1963-1978), Yvonne Rainer, Bez manifestu (1965), George Maciunas, Manifest Fluxusu (1963), Mierle Laderman Ukeles, Manifest Sztuki Konserwacji (1969), Kurt Schwitters, Die Merzbühne (1919), Sol LeWitt, Paragraphs on Conceptual Art (1967), Sol LeWitt, Sentences on Conceptual Art (1969), Sturtevant, Shifting Mental Structures (1999), Sturtevant, Man is Double Man is Copy Man is Clone (2004), Adrian Piper, Idea, Forma, Kontekst (1969), Stan Brakhage, Metafory wizji (1963), Jim Jarmusch, Golden Rules of Filmmaking (2002), Lars von Trier / Thomas Vinterberg, Dogma 95 (1995), Werner Herzog, Minnesota Declaration (1999), Lebbeus Woods, Manifest (1993).

Newsletter

(raz w tygodniu)