Tydzień Filmu Niemieckiego 2017

Tydzień Filmu Niemieckiego 2017
O festiwalu: 

Największy w Polsce przegląd kina niemieckiego. Tydzień Filmu Niemieckiego odwiedził roku 16 miast: Wrocław, Kraków, Białystok, Katowice, Poznań, Opole, Gdańsk, Zieloną Górę, Łódź, Racibórz, Gorzów Wielkopolski, Rzeszów, Kielce, Szczecin, Przemyśl i na zakończenie prezentowany jest w Warszawie. W jego ramach pokazane zostaną najnowsze, najgłośniejsze i wielokrotnie nagradzane produkcje filmowe z Niemiec. Towarzyszyć będą im spotkania z twórcami.

Dzisiejsze Kino Niemieckie nie musi już zasłaniać się nazwiskami znanych od lat mistrzów, bo od ponad dekady nowa fala twórców tworzy aktualne i artystycznie doceniane obrazy. Tykwerowi, Akinowi czy Petzoldowi udało się odnaleźć własny język. Dzięki temu dokonało się niemożliwe: niemieckie kino rozliczyło się z traumą przeszłości. Nie tylko Drugiej Wojny Światowej, ale też lat politycznego podziału i związanych z tym represji, które przez dekady okupowały fabuły niemieckich produkcji.

Filmowcom wciąż zdarza się kręcić filmy o tym, co było, jak w portrecie człowieka, który doprowadził przed sąd nazistowskiego zbrodniarza, Adolfa Eichmanna (Fritz Bauer kontra państwo). Ale twórcy wypracowali sobie wolność mówienia o tym, co tu i teraz. W ramach Tygodnia… widzowie zobaczą filmy o dylematach rodziców, oczekujących narodzin upośledzonego dziecka (24 tygodnie), feministyczny doku-portret genialnej bułgarsko-niemieckiej malarki (Kim jest Oda Jaune), studium małomiasteczkowej psychiki (Pewnego razu) i opowieść o strapionej nastoletniej psychice (4 królowie). W filmie Fukushima moja miłość przyjrzą się historii młodej Niemki, zaprzyjaźniającej się ze starszą japonką podczas charytatywnej pracy z mieszkańcami miasta dotkniętego trzęsieniem ziemi w 2011 roku. W Warszawie, a w innych miastach w programie towarzyszącym, pokazany zostanie premierowo Hologram dla króla Toma Tykwera, w którym Tom Hanks jako amerykański biznesmen udaje się do Arabii Saudyjskiej aby sfinalizować ważny interes. Wszyscy będą – nareszcie! – mogli obejrzeć też nazywaną „najlepszym filmem ostatniej dekady” sensację z Cannes, czyli nominowany do Oskara Toni Erdmann, doskonały komediodramat o zawiłej relacji ojca i córki na tle jednoczącej się Europy.

Współczesne niemieckie kino to zdecydowany i intrygujący gracz, który na międzynarodowej arenie śmiało konkuruje z kinematografiami francuską czy angielską. Czasami film zdaje się być precyzyjniejszym sejsmografem współczesnej niemieckiej duszy, niż opiniotwórcze media a różnorodność społeczeństwa odbija się w ekranie niczym w precyzyjnym zwierciadle.

Anna Tatarska, Co Jest Grane 24

24 stycznia odbędzie się spotkanie z Kamilą Pfeffer, reżyserką filmu „Kim jest Oda Jaune?”, z którą rozmowę poprowadzi miłośniczka kina artystycznego, Ewa Szabłowska ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty.

Natomiast 26 stycznia, dziennikarka filmowa Anna Tatarska, poprowadzi rozmowę z aktorem Moritzem Leu, odtwórcą jednej z głównych ról w filmie „4 królowie”.

 

Organizatorzy:

Goethe-Institut, Dom Norymberski, Konsulat Generalny Republiki Federalnej Niemiec w Krakowie, Konsulat Generalny Republiki Federalnej Niemiec we Wrocławiu, German Films

Partnerzy:

Gutek Film, Kino Muranów

Wsparcie finansowe:

Wrocław 2016 – Europejska Stolica Kultury, MTU Aero Engines, AHK

Newsletter

(raz w tygodniu)